PENGENALAN
MEDIA MASSA
Media massa merujuk kepada pelbagai teknologi
media yang bertujuan untuk mencapai sejumlah besar pengguna media melalui
komunikasi massa. Teknologi melalui komunikasi dilakukan dengan cara yang
pelbagai. Media siaran seperti radio, rakaman muzik, filem, televisyen dan
internet memancarkan maklumat mereka secara elektronik. Media cetak pula
menggunakan objek fizikal seperti akhbar, buku, risalah, atau komik untuk
menyebarkan maklumat mereka. Media luaran merupakan satu bentuk media massa
yang terdiri dari papan iklan, tanda atau kenyataan yang diletakkan di luar dan
di dalam bangunan perdagangan, stadium sukan, kedai dan bas. Media luaran lain
termasuk papan tanda terbang, kapal udara, dan penulisan di langit. Ucapan
umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa. Media
digital merangkumi kedua-dua komunikasi massa Internet dan web mudah alih.
Pembekal media internet memberikan banyak perkhidmatan media massa, seperti
email, tapak web, blog dan radio dan televisyen berasaskan internet. Banyak
saluran media massa lain memiliki kehadiran di web, seperti memiliki iklan TV
yang memiliki pautan pada tapak web, atau menyebarkan kod QR pada cetakan
atau media luaran bagi memandu pengguna mobil ke laman web. Melalui cara ini,
mereka boleh menggunakan capaian mudah yang dimiliki Internet, dan penyebaran
yang dibolehkan melalui Internet, kerana maklumat boleh disiarkan dengan mudah
pada banyak wilayah di dunia secara serentak dan efisen kos.
Organisasi yang
mengawal teknologi ini, seperti stesyen telivisyen atau syarikat pencetak,
turut dikenali sebagai media massa
Media massa dapat mencapai khalayak yang
besar seperti penduduk sesebuah negara. Istilah ini diperkenalkan pada tahun
1920-an dengan kemajuan rangkaian radio yang luas, dan surat khabar dan majalah yang diedarkan secara
besar-besaran. Tetapi, beberapa bentuk media massa seperti buku dan manuskrip sudah digunakan sejak berkurun
lamanya. Istilah media awam mempunyai makna yang sama: ia jumlah keseluruhan
pengedar awam besar bagi berita dan hiburan di seluruh media meperti surat
khabar, televisyen, radio, penyiaran, yang mungkin memerlukan keanggotaan
persatuan dalam pasaran yang besar seperti Newspaper Guild, AFRTRA dan penerbit
teks
KEBAIKAN DAN KELEBIHAN PENGGUNAAN MEDIA MASSA
Media massa sememangnya banyak
mempengaruhi kehidupan kita setiap hari. Secara umumnya, media massa
boleh terbahagi kepada dua iaitu media elektronik yang terdiri daripada
televisyen, radio dan internet serta media cetak yang terdiri daripada akhbar,
majalah dan bahan-bahan bercetak yang lain. Sebenarnya terdapat beberapa
kebaikan media massa kepada masyarakat dan negara.
Menyampaikan Maklumat
Kebaikan pertama media massa ialah dapat
menyampaikan sesuatu maklumat dengan cepat kepada kumpulan sasaran. Banyak
perkara dan peristiwa perlu diketahui oleh masyarakat. Dalam keadaan dunia yang
seringkali dilanda bencana, peranan media elektronik amat penting. Ramalan
keadaan cuaca yang disiarkan di televisyen telah dapat memberikan panduan
kepada masyarakat untuk merancang aktiviti harian mereka. Di Malaysia, media
massa telah dapat memberikan maklumat dengan cepat seperti dalam kes kejadian
tanah runtuh, banjir dan Tsunami. Selain itu maklumat daripada perkhidmatan
stesen radio tentang kesesakan jalan raya juga telah dapat membantu pengguna
jalan raya dalam merancang perjalanan mereka.
Membentuk Pemikiran Rakyat
Media massa juga dapat membentuk
pemikiran rakyat dalam sesuatu perkara. Sesungguhnya, peranan media massa dalam
mempengaruhi minda masyarakat memang tidak dapat disangkal lagi. Sebagai
contoh, pihak kerajaan dan pembangkang banyak menggunakan media massa semasa
pilihan raya untuk memastikan orang ramai terus menyokong mereka. Malah,
kerajaan juga turut menggunakan media massa ketika melancarkan sesuatu program
seperti sambutan Bulan Kemerdekaan. Media massa juga turut digunakan oleh pihak
tertentu dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar dan isu-isu
kemanusiaan.
Medium Pengiklanan
Media massa juga turut digunakan oleh
syarikat-syarikat perniagaan untuk memasarkan barangan mereka. Siaran iklan
yang disiarkan di media massa telah dapat merangsang pengguna untuk membeli
sesuatu barangan. Walaupun pihak syarikat dikenakan bayaran tertentu di atas
iklan yang disiarkan ketapi lazimnya mereka mendapat keuntungan yang lebih
banyak daripada iklan tersebut. Perniagaan yang berkembang akan menguntungkan
syarikat dan pihak syarikat pula dapat menaikkan gaji pekerja. Media elektronik
seperti televisyen dan internet juga turut digunakan untuk memasarkan sesuatu
barangan dan perkhidmatan.
Membuka Peluang Pekerjaan
Selain itu, kewujudan media massa juga
telah dapat membuka banyak peluang pekerjaan kepada masyarakat. Malah kerjaya
dalam bidang penerbitan media massa penuh dengan cabaran dan risiko. Namun
demikian pulangan pendapatan melalui media massa juga amat tinggi. Oleh itu,
tidak hairanlah syarikat media massa mampu membayar gaji yang lumayan kepada
para pekerjanya melalui bayaran perkhidmatan iklan dan bahan yang diterbitkan.
Secara tidak langsung, media massa juga telah dapat merangsang perkembangan
bidang penyiaran di Malaysia.
Mengisi Masa Lapang
Di samping itu, media massa seperti
televisyen juga dapat mengisi masa lapang seseorang dengan menonton pelbagai
rancangan yang disiarkan. Seseorang yang mempunyai masa lapang juga boleh
mendengar lagu-lagu hiburan di radio. Media massa seperti televisyen juga telah
dapat rnerapatkan hubungan kekeluargaan apabila ahli keluarga berkumpul
bersama-sama menonton sesuatu rancangan. Secara tidak langsung, media massa
telah dapat menghindarkan mereka daripada aktiviti negatif seperti melepak dan
vandalisme. Dengan menonton televisyen atau mendengar radio seseorang itu juga
boleh mempelajari dan menguasai sesuatu bahasa.
Media massa sememangnya banyak memberi
faedah kepada masyarakat. Di Malaysia media massa telah banyak memainkan
peranan dalam menyampaikan maklumat berguna kepada setiap lapisan
masyarakat. Namun demikian pihak berkuasa mesti terus memantau perkembangan
media massa agar tidak mendatangkan kesan yang negatif kepada masyarakat dan
negara. Media massa yang cuba merosakkan keharmonian hidup rakyat Malaysia
mesti diambil tindakan yang tegas.
KEBURUKAN
PENGGUNAAN MEDIA MASSA
Isu-isu yang berkaitan dengan media massa kerap menjadi
bahan perbincangan di Parlimen dan masyarakat. Hal ini demikian kerana peranan
media massa dalam mempengaruhi kehidupan seharian memang besar dan tidak dapat
disangkal. Media massa sewajarnya berperanan membantu usaha dalam membangunkan
dan memajukan negara.
Penyebaran berita palsu di internet
Di samping kesan baik, media massa
juga mampu membawa kesan negatif kepada masyarakat dan negara.
Antara kesan
negatif atau keburukan media massa ialah penyebaran berita palsu dalam
internet. Penyebaran berita palsu ini amat berbahaya terutama jika melibatkan
isu keselamatan negara. Dalam konteks masyarakat Malaysia yang berbilang kaum,
penyebaran berita palsu mesti dibanteras dengan segera. Penyebaran berita palsu
akan menyebabkan berlakunya suasana panik dalam masyarakat. Oleh itu,
pihak yang menyebarkan berita palsu sewajarnya ditangkap dan didakwa di
mahkamah.
Lalai dan
membuang masa
Selain itu, terdapat media massa yang
boleh mendorong golongan muda menjadi lalai dan membuang masa. Terdapat
beberapa buah rancangan televisyen yang bercorak hiburan semata-mata dan
menjadi kegilaan golongan remaja. Program-program seperti ini tidak berfaedah
kerana tidak dapat merangsang perkembangan minda dan kemahiran golongan remaja.
Terdapat juga program drama yang tidak realistik tetapi tetap diminati oleh
golongan remaja kerana ia mengisahkan cerita cinta golongan remaja. Oleh itu,
pihak pengurusan televisyen sewajarnya tidak memikirkan keuntungan semata-mata
dalam menyiarkan sesuatu program di televisyen tanpa memikirkan kesan
negatifnya terhadap golongan remaja.
Mengundang gajala negatif
Mengundang gajala negatif
Di samping itu, media massa juga boleh
mendatangkan gejala negatif kepada penonton. Biasanya golongan yang mudah
terpengaruh dengan gejala negatif hasil daripada program di media massa ialah
golongan remaja. Media massa yang sering mempengaruhi golongan remaja ialah
televisyen dan internet. Terdapat remaja yang melayari internet di halaman yang
bercorak negatif sehingga mereka terdorong melakukan gejala negatif tersebut.
Oleh itu, ibu bapa sewajarnya memantau pelakuan anak-anak yang sedang melayari
internet.
Mempengaruhi minda kanak-kanak
Media massa seperti televisyen banyak
mempengaruhi minda kanak-kanak. Cerita-cerita tentang pergaduhan amat diminati
oleh kanak-kanak. Terdapat sebilangan kanak-kanak yang meniru aksi ganas dan
berbahaya yang terdapat di televisyen. Justeru, tidak hairanlah berlakunya
beberapa kejadian kanak-kanak meniru aksi 'bat man' dan akhirnya kanak-kanak
itu ditimpa kemalangan kerana cuba terbang di udara. Walaupun bilangan
kanak-kanak yang meniru aksi watak-watak hero televisyen sedikit, tetapi
perbuatan ini boleh menyusahkan ibu bapa dan pihak lain.
Pengiklanan yang mendatangkan keburukan
Media massa juga boleh mendatangkan
keburukan kepada pengguna melalui pengiklanan. Terdapat pengguna yang
terpengaruh dengan iklan yang dipaparkan kerana mereka berpendapat iklan
tersebut amat menarik dan produk tersebut dapat menyelesaikan masalah yang
mereka hadapi. Sebenarnya dalam kebanyakan kes, khasiat barangan yang
diiklankan itu tidak menepati faedah yang dipaparkan. Antara jenis barangan
yang selalu memperdaya pengguna ialah barangan kesihatan seperti ubat-ubatan,
peralatan senaman dan barangan elektrik. Oleh itu, pengguna mesti berhati-hati
dalam membeli sesuatu produk yang dilklankan di media massa.
PERBANDINGAN
MEDIA CETAK DAN MEDIA MASSA

Peratusan tersebut
menggambarkan bahawa penguasaan dalam alam maya lebih digemari oleh masyarakat
sekarang terutama dalam kalangan pelajar. Hal ini kerana penggunaan media
elektronik lebih menyenangkan dan jimat dagi segi masa berbanding media cetak.
Selain itu juga masyarakat juga ingin bergerak selari dengan peredaran dan perkembangan
semasa yang mana media elektronik digunakan secara meluas di seluruh negara.
Masyerakat juga boleh mendapat liputan dengan cepat dan pantas walau dimana jua
mereka berada berbanding dengan media cetak.
PERANAN MEDIA DALAM
PEMBENENTUKKAN WATAK REMAJA
Remaja mengenal dunia melalui
persekitarannya. Apa yang diacu kepada remaja melalui aspek pendidikan,
hiburan, sosial, ekonomi dan politik membentuk remaja yang sebegitu.
Bidang komunikasi dan maklumat berkembang
daripada hanya penggunaan budaya lisan, iaitu pengucapan dan penyebaran
maklumat daripada mulut ke mulut yang kemudian ditambah menjadi senjata yang
tajam iaitu melalui tulisan di media cetak.
Terkini, penggunaan audio visual dan
komputer seperti televisyen, radio dan Internet menjadi saluran menyampaikan
sesuatu isu dan pandangan.
Daripada satu aspek, media sememangnya
merupakan agen perubahan masyarakat yang penting melebihi suara-suara lain.
Cohen seorang tokoh komunikasi terkemuka menyatakan, "dalam kebanyakan
keadaan, media tidak berupaya mempengaruhi orang ramai menentukan bagaimana
untuk berfikir tetapi yang mengajaibkan ialah media berjaya mempengaruhi
pembacanya untuk menentukan apa yang perlu difikirkan".
Justeru, media mempunyai potensi yang
sangat besar dalam menyalurkan nilai-nilai yang positif dan murni kepada
remaja. Ini kerana remaja kini menjadikan media massa sebagai wadah untuk
mencari maklumat, memahami apa yang tidak didapati di sekolah ataupun rumah dan
mencernakan maklumat tersebut menjadi fahaman dan pegangan diri mereka.
Tokoh-tokoh terdahulu menjadikan media
sebagai wacana untuk menyebarkan kefahaman mengenai kenegaraan, kekeluargaan,
kebudayaan, keagamaan serta banyak lagi. Ini secara tidak langsung bertujuan
memupuk nilai-nilai positif dan baik dalam diri pembaca atau pendengarnya.
Misi Nasional menekankan aspek pembangunan
modal insan 'minda kelas pertama' dan bina upaya untuk melonjak sebagai status
negara maju. Melalui Pelan Integriti Nasional pula, negara menginginkan modal
insan yang menekankan penguasaan ilmu pengetahuan, modal intelektual termasuk
ilmu sains dan teknologi, keusahawanan, pembudayaan sikap progresif, pengamalan
nilai etika dan juga menitik beratkan aspek moral yang tinggi.
Oleh itu, media mampu menjadi medium yang
luas untuk mendidik masyarakat terutamanya remaja dalam acuan yang didambakan.
Namun, arus globalisasi sememangnya tidak
boleh dielak. Ia telah melewati sempadan komunikasi, autonomi ekonomi, politik
dan sosial dan telah mewujudkan suatu budaya baru dalam berpandangan dan
bersuara. Salah satu arus globalisasi yang popular di kalangan remaja dan
masyarakat setempat ialah budaya hiburan yang terhidang dalam bentuk yang
pelbagai.
Melalui gajet-gajet yang dihasilkan oleh
teknologi, remaja boleh menikmati hiburan dalam apa jua bentuk melalui apa jua
jenis media, sebesar skrin wayang gambar sehingga sekecil telefon bimbit.
Selain itu, apa jua bentuk hiburan seperti
nyanyian, konsert, filem, drama dan sebagainya boleh dinikmati melalui
televisyen yang semakin berkembang isi kandungannya. Melalui komputer atau
komputer riba pula, pelbagai jenis bentuk hiburan boleh di muat turun dan
dinikmati tanpa mengira masa.
Telefon bimbit yang dahulunya berfungsi
sebagai alat perhubungan dan pengerat silaturrahim, kini telah berbagai fungsi,
bukan sahaja untuk berbual tetapi juga menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS)
dan gambar (MMS) dan akhirnya menjadi fungsi yang merosakkan apabila digunakan
dengan cara yang salah atau tidak terkawal.
Fenomena kebanjiran drama, sinetron dan
filem-filem asing yang banyak berunsurkan keganasan, penderaan, dendam, cinta
serta sensasi menggusarkan banyak pihak. Watak remaja yang dipaparkan
seringkali tidak seimbang dari aspek fizikal dan mental.
Remaja dipaparkan sebagai manusia yang
bertenaga (energetik) dan berdaya saing tetapi aspek mental atau rohani pula,
remaja yang dipaparkan melalui filem adalah remaja yang lemah dan mudah
terpengaruh dengan budaya negatif. Malahan sering dipaparkan perwatakan remaja
yang tersalah haluan, tidak bijak memilih atau membuat keputusan dan bertindak
melulu seolah-olah tidak memikirkan langsung masa hadapan.
Unsur-unsur negatif yang ditonjolkan
barangkali berniat untuk menyedarkan tentang bahaya sesuatu kejahatan dilakukan,
tetapi persoalannya adakah remaja mempunyai daya tapis dan mentakrif yang
tinggi untuk menghargai mesej di sebalik drama-drama yang ditonjolkan?
Apakah remaja akan lebih terkesan dengan
drama yang sebahagian besarnya menonjolkan watak-watak jahat dan kebaikan atau
balasan terhadap perbuatan yang jahat itu hanya muncul sedikit di penghujung
sesuatu kisah?
Begitu juga halnya dengan bidang
penulisan, lebih-lebih lagi yang berbentuk hiburan dan sensasi. Sekiranya
remaja banyak dimomokkan dengan cerita sensasi dan hiburan, dikhuatiri ia akan
menjejaskan daya pemikiran dan kreatif remaja sebagai pelapis akan datang.
Justeru, kebebasan untuk media dalam era teknologi informasi ini memang sangat
penting, tetapi kebebasan tentunya harus dilandasi kesedaran penuh untuk
bertanggung jawab.
Jika memang benar itu adalah paparan
remaja Malaysia masa kini, media seharusnya bertindak sebagai penapis atau
wadah yang bertanggungjawab membetulkan apa yang silap dan bertindak sebagai
cermin diri yang boleh memberi contoh dan pengajaran kepada masyarakat remaja.
Apa-apa sahaja medium yang bergerak dalam
masyarakat mempunya tanggungjawab sosial yang besar dalam membawa masyarakatnya
ke arah yang lebih bertamadun dan bukannya menjatuhkan martabat atau merosakkan
masyarakat.
Dalam konteks semasa, pengaruh media akan
dipengaruhi dari sejauh mana pengguna media memiliki pengetahuan yang cukup dan
menghargai dengan baik media itu sendiri. Justeru di samping adanya tuntutan
komersialisasi dan upaya mengejar rating yang
dilakukan oleh pengamal media, tentunya hal yang penting harus dilakukan juga
adalah "bagaimana memperdayakan para penikmat media itu sendiri".
Penggunaan bahasa dan tingkah laku yang
sesuai dalam menyampaikan sesuatu pendapat atau rencana harus sentiasa
diperhatikan. Justeru, pihak media seharusnya sentiasa menjadikan nilai-nilai
murni sebagai pemberat kepada wacana yang mereka ingin sampaikan dan bukan
bersifat popular semata-mata.
Penelitian tersebut sangat penting untuk
dilaksanakan memandangkan situasi hari ini memberi kesan kepada remaja yang
akan datang terutama untuk remaja yang kita dambakan pada tahun 2020 kelak.
Mesej yang ingin ditonjolkan oleh media
harus mengambil kira aspek isi kandungan, tema, penggunaan bahasa yang
konsisten, adab dan nilai, budaya dan sebagainya kerana media merupakan ejen
penggerak kepada pengukuhan perwatakan, emosi dan budaya remaja yang baik demi
membina negara pada masa hadapan.
KESIMPULAN
Remaja adalah struktur masyarakat yang
baru membentuk sebuah tiang seri. Tiang seri itu harus kukuh dengan nilai jati
diri yang baik dan sekiranya tiang seri itu rapuh, maka bangunan yang ingin
dihasilkan akan runtuh menyembah bumi.
Oleh itu, dalam dunia yang semakin
mengecil ini, kita perlu berhati-hati kerana globalisasi memang sukar kita
tahan, apatah lagi dengan pendedahan kepada siaran yang tidak membina pemikiran
positif dan nilai-nilai murni.
Ini bererti peranan pendidikan informal di
rumah yang dimonopoli oleh ibu bapa terpaksa berdaya saing dengan media. Remaja
harus menerima maklumat daripada media dan mencernanya mengikut lingkungan yang
benar dan mengikut landasan agama dan syariat.
Langkah ini seharusnya memerlukan
bimbingan banyak pihak termasuk ibu bapa serta masyarakat. Justeru, media massa
sama ada media cetak atau elektronik sememangnya memainkan peranan dalam
membentuk pemikiran remaja masa kini.
RUJUKAN
Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1106&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4qDigl27E
© Utusan Melayu (M) Bhd
© Utusan Melayu (M) Bhd


No comments:
Post a Comment